O 

 Eftreråret 2011:

Vi havde egentligt besluttet at når arbejdslivet stoppede den 1. maj 2012, ville vi sejle sydpå til Potrtugal og derefter Middelhavet.

Men så så vi i FTLF bladet, at der var en gruppe der arbejdede med et fællestur til Skt. Petersborg, og så blev planerne tilpasset dette.

Så startede en forvirret tid, hvor vi både skulle koncentrere os om vores gode arbejde, men også kaste os ud i sejlprojektet.

Der skulle søge sinformationer.

Båden skulle opdateres med ny elektronik, Raymarine e7 kortplotter, AIS Transponder, Epirb og alt det andet man tror man har brug for, selv om turen faktisk kun er dobbelt så lang i distance, som vores "normale" sommerferie.

Visumansøgning til Rusland er et helt kapitel for sig, men med tålmodighed går det også.

Og så¨skal der mange kort til, både elektroniske og dem af papir. Heldigvis var der 2 både mere fra Aalborg der skulle med, så der blev byttet og kopieret. For der er utroligt mange øer og skær på vores vej, og dem skal vi gerne kunne finde uden omkring.

 

30 april 2012

Vi havde begge sidste arbejdsdag, meget underligt efter mere end 45 år på arbejdamarkedet.

 

2.maj :

Afskedsreception- 140 gæster, heriblandt mine døtre og Christian på 9år, taler og så er det slut. Nøglerne, firmabilen sim kortene er afleveret. ja man kommer ind af døren som direktør, og går ud som folkepensionist - det er lidt skræmmende.

 

3. maj-20 maj

Båden gås efter i sømmene, filtre skiftes, virker alt som det skal, har vi husket det hele, der laves indkøbsedler og pakkes båd. Vandlinien synker dybere og dybere ned. Dre skal siges farvel til børn og børnebørn, og sådan noget tager en hel week end. Og så kunne vejret godt begynde at blive meget bedre!

 

21-maj

Efter en herlig week end med børn og børnebørn kom vi afsted idag kl- 13-00- Vi tøffede for motor til efter Grøndlandshavnen, og så passede vinden, og afsted det gik mod Egense. Vores AIS gør knuder så vi bliver her imorgen for at få styr på det.

men vi skulle besøge gode venner og fandt cyklerne frem. Da de kom op på broen, tabte jeg nøglen til den ene cykel i vandet, heldigvis var der kun 75 cm vand. Grethe meldte sig "frivilligt" og smed tøjet og kravlede ind under broen og fandt nøglen, Da vi kom op på cyklerne manglede de luft. Tilbage og hente pumpen. Så var der ingen strøm på det ene batteri, men pyt de kører fint uden batteri, så lad os komme afsted- Så var kæden hoppet af den ene cykel og så var stressniveauet rimeligt højt- Heldigvis havde vi en rigtig hyggelig aften hos vores gode venner, så nu glæder vi os til den første nat ombord.

 

24-maj

Tirsdag den 22 gik med at rode med vores A(S, og jeg ringede til producenten for at få at vide, hvad der var galt. Og da det er tysk kram foregik alt på tysk, men heldigvis kunne han med et lille smart program overtqage min computer og køre diagnose på AISen, og der viste sig at være dårlig antenneforindelse, øv. Onsdag kom Gorm ned, og han fandt en dårlig lodning, og så skulle alt køre, men nej, øv.AISen kører som den skal, men kommunikerer ikke rigtig med kortplotteren men vejret var super, så afsted for fulde sejle mod Anholt pg efter 8 timer var vi langt væk- Gik på Molevitten og fik en rødtunge og enkelt glas vin, og så sov vi rigtig godt.

Idag kl 9-00 gik vi i havblik mod Sjælland og tøffede for motor hele vejen i næsten ingen tøj i bagende sol. Så flere marsvin undervejs og det er dejligt.Og vi skulle jo passere nogle af de store sejlruter, og de skiber der kommer der er godt nok store og sejler stærkt-

Vi endte med at gå ind i Hornbæk, en hyggelig lille havn med en rigtig god fiskemand. Her bliver vi nok imorgen med. Så håber på at få styr på AISen, alternativt få bestilt noget eksperthjælp, og så skal det hele jo heller ikke være sejlads,

 

28.maj

Efter en dags afslapning i Hornbæk, tøffede vi af et helt blankt Øresund lørdag morgen, med Kronborg om styrbord, forbi alle de dyre steder i Nordsjælland, Hven med Tycho Brahe, og endte i Svanemøllehavnen, der har den store fordel, at det er en frihavn. Søndag fandt vi cyklerne frem, og havde en fantastisk cykeltur af Langelinie, med den Lille havfrue, Gefionspringvandet, Amalieparken, Nyhavn. I det gode vejr var der tusindvis af turister, så vi valgte at cykle over Knippelsbro til Christianshavn, og fik en god frokost lige ved kanalen. En øl og en dram blev det også til- Så vi var lidt møre i bagdelen, for der er mange brosten, der hvor vi kørte, og det kræver mere hærdning af ballerne, men vi nåede da hjem til København N.

Idag sejlede vi i frisk vind af Kongedybet langs kysten til Kastrup Strandpark Marina, der er meget stor, men faktisk hyggelig, man hører næsten ikke flyverne, der starter og lander hver andet minut. Her gik vi en lang tur til den kæmpe kunstige strand Kastrup Strandpark, der var som et fluepapir i det gode vejr.

Imorgen skal jeg flyve til Aalborg, og derefter til Hjørring, for at løse min sidste bestyrelsesopgave. Så jeg skal op kl før 6 og med en flyver 7.35, så det er hårde tider. Imens skal Heller marine, der er en kæmpe marinebix, se på vores kære AIS. Den sender og modtager fint, men vi kan ikke se de andre skibe på plotteren, men det burde nemt kunne ordnes.

Hvis det ikke lykkes sejler vi til Køge, hvor Rayamrine Danmark har til huse, og så har de lovet at se på herlighederne.

Men ellers er vi ved at være godt udhvilede og har fået verdenens jammer og gru på afstand.

 

31maj

Efter god hjælp fra Heller Marine og Raymarine, fik vi plotteren til at virke, og det var dejligt at kunne se alle de store skibe i de travle skibsruter i Øresund, Så nu er vi kommet til Falsterbokanalen ved sydspidsen af Skåne, og regner med at gå til Ystad i morgen

 

1.juni

Det blev ikke Ystad idag. Vindudsigten var meget dårlig, og da jeg var ude at tjekke kl 6.00! i morges, måtte jeg give metereologerne ret - detr blæste a.h. til, så vi gik iseng og sov videre til 9.30. Så fandt vi (el)cyklerne frem, og lavede en kultur tur. I Fotviken en 6-7 km herfra ligger der en stor vikingelandsby, som vi så gennemtravlede, fint nok. På vejen hjem fandt vi svenska jordgubbar og fløde, og så begyndte det ellers ar regne. Ned ombord, fik cyklerne pakket ned, og så hygge nede i kahytten. Vi har lige sat ekstrafortøjninger på, for vinden er øget yderligere, og kommer skråt ind på siden, så godt vi ikke har tildens til søsyge, for vi gynger ret meget fra side til side- Ligge nu topper den med 16-17 m/s men den skulle aftage i løbet af natten,

En viking i "sommertøj"

 

2juni

Efter en nat med hylen i riggen, haglbyger og gyngen frem og tilbage, vågnede jeg kl 5.00 og stak lige snuden op Selvom vejrmeldingen var dårlig . så det tilforladeligt ud. Jeg aftalte med fruen, at vi stod op kl. 6  så vi kunne få morgenmad og klargjort skibet, så vi kunne komme igennem broen over Falsterbo kl 7,00, Vel ude i Østersøen satte vi sejl, og havde "fornøjelsen" af den gamle sø fra i nat. 1.5 -2 m bølger ret ind for agter, så vi surfede afsted for sejl, Vinden tog mere og mere til, men allerede kl 12 var vi i Ystad, Selvfølgelig fik vi en regnbyge lige som vi skulle lægge til, men sådan er livet jo. Her ligger flere danske både, og de er allesammen gråhårede ligesom os. Vi bliver her imorgen med, så vi lige får set lidt på byen, der er stedet hvor Wallander krimierne blev optaget, og hvor der er en masse gsamle ting og sager, både kloster og domkirke, så den står på cykling i morgen. Og såskal vi huske at ringe til Christian, der fylder 10 imorgen.

Da vi var her for 2 år siden var der 30grader -det er det ikke nu,

4.juni

Efter at have slappet af efter rullrturen til Ystad i lørdags den 2.juni, besluttede jeg at få set på vores AIS problemer, Jeg ikke teknikker, rev alle stik af, og voila, et antennestik havde dårlig forbindlse, Frem med loddekolben -jeg ved ikke hvorfor jeg har den med, men nu fik jeg brug for den. En loddeklat og lidt gymnastiske øvelser, og vupti var alt OK. Jeg spurgte en nabo, om han kunne se os på hans skærm, og det kunne han, så nu virker alt.

Søndag holdt vi hviledag, tog cyklerne frem og var rundt at se den smukke gamle by, med masser af huse fra middelalderen, en smuk købmandsgård med eget bryggeri :-), og St.Mariakirken, en flot kirke fra 1300 tallet-

Og så var der et supermarked der havde åbent og de havde nyplukkede svenske jordbær- de bedste vi har fået endnu. Så var jeg (altså ham ikke teknikeren) ovre og hjælpe en båd fra Århus - han havde problemer med at hans kortplotter gik ud, og det var ikke så godt, da de var på vej til Ålandsøerne- Jeg viste ham at en Ipad kune næsten det samme, med den rigtige app, så sådan en fyr skulle han have fat i.

Aftenhygge i kahytten med oliefyret tændt.

 

Her til morgen ud af havnen i Ystad kl 8.50. Fruen i lange underbukser, langærmet undertrøje, cowboybukser, 2 trøjer og sejlertøjet + tophue. Vejret var fint med en passsende vind, så afsted det gik. Landskabet er nu ved at ændre sig fra næsten dansk østkyst med hvide sandstrande, til lidt højere bakker, og en klippe hist og her, og så gik vi til Simrishamn, hvor jeg sidst var for 25 år siden, og der er kun lidt der er anderledes. Imorgen skal vi have madlagrene suppleret - vi skulle nødig svinde ind! Og så har jeg lige sendt en mail til en sejlmager i Karlshamn. Ved en fejl 40 belastede jeg vores spilerstage forkert, så nu skal jeg have et nyt næb til den.

Der eer forbavsende mange sejlturister, især tyskere, et par hollændere og nogle få danskere-

 Fruen har begæret hviledag imorgen.

 

5.juni

Nu er det jo fars dag, så han bestemmer den ene dag. Derfor blev det ikke til hviledag, men sejldag, efter det store morgenbord med æg og hjemmepressede appelsiner. Først satte vi kurs mod Åhus, men vinden passede meget bedre til at sejke nordpå, så vi lagde om, og havde en herlig rock og rul tur med vinden ind agten for tværs og nok af den. Tværs over Hanøbugten gik det, og 5 timer efter landede vi i Hørvik, en lille hyggelig fiskerby, hvor vi er de eneste gæstesejlere, sådan lidt ligesom Ø-Hurup i gamle dage. Fik dejlige hilsener fra mine døtre og talte med Freja, mit barnebarn på 7 år, så alt i alt en fin dag. I morgen får fruen så sin hviledag.

Det er stadig råkoldt - nu må det gode vejr fra pinsen gerne snart komme igen!

6,juni

Klar til tur

En lille fiskekutter var lige kommet ind - 4 stk. skrubber 30 Skr.

Men vi fandt ingen jordbær.

7.juni

Efter en tøffetur på 1.5 time var vi nu i den første rigitge skærgård, på vej ind til Vâgga fiskeriehavn, der ligger 2.5 km fra centrum af Karlshamn Her er en rigtig god fiskehandel og røgeri, og det kan vi godt li.

Fik en aftale med sejlmageren, og der kommer et nyt næb til spilerstagen imorgen. Cyklede ind til byen - fandt jordbær på et marked, og tjekkede gågaden. Grethe var i et par butikker, og var noget hemmelighedsfuld. jeg tror det var noget med fødselsdagsgave:-)-

Og så er vejret blevet rigitg godt, og vi sad og solede os i cockpittet til den gik ned, og så bliver der koldt igen.

Imorgen skal vi på kastellet der ligger ved indsejlingen til havnen, og som er bygget af CHR.4., og så skal vi høre og se mere om hans hærgen-

 

8.juni

En travl dag startede med morgenmad i cockpittet kl 9, så i bad på båden, og det tager jo tid at komme hele vejen rundt. Så skulle spilerstagen af, og på cyklen transporteres op til sejlmageren, der kun bor 800 m herfra. Derefter ned til fiskemanden og købe lækre sandwich, og så ind til byen, Hvor er vi glade for vores elcykler. Så lidt kultur - Carl Gustagkirken fra 1600 tallet, og pudsigt nok ligger den på pilgrimsvejen, der går hele vejen gennem Europa og ender i la Composttella i Nordspanien. Og så med en skærgårdfærge ud til kastellet. Nu var der selvfølgelig blevet regnvejr, og der var ingen steder vi kune komme ind, ja faktisk havde vi hele fæstningsøen for os selv. Så den medbragte mad blev indtaget på en sten under et træ. Selve fæstningen var der ikke meget tilbage af. Den var en vigtigt støttrpunkt for Svenskerne under den dansk-svenske krig. men vi indtog den og mishandlede befolkningen ganske grusomt. Vi holdte den kun i et år, men den havde betydning til 1864, hvor vi havde tabt på alle fronter, og derefter forfaldt den.

 

Øen var hurtigt overstået, men færgen kom først tilbage kl. 15.50, så vi trak en bænk ind under det gamle indgangsparti, så vi kunne sidde i læ for regnen til færgen kom.

Så skulle vi hjem og henter spilerstagen hos sejlmageren, inden han lukkede kl. 17. Igen tak for elcyklerne, for så skulle vi tilbage til byen og have handlet ind. Så godt belæssede nåede vi tilbage til båden kl 19.00, men så fik fruen også fri, og vi var på Fiskstugan og fik fiksesuppe, spansk omelet med røget laks til - rigtig godt. Vi har spist så meget fisk de sidste dage, at vi er ved at blive helt skællet.

I morgen går vi mod Karlskrona. Og der skulle blive sol og op mod 18 grader - vi er efterhånden taknemmlige for lidt.

9,juni

Da vi gik iseng igår var det regnvejr og tæt tåge, Da vi vågnede op stod solen lige ned i cockpittet-dejligt til en afveksling. Efter morgenmaden strøg Grethe op i fiskeforretningen og reddede sig 2 fine rødtungefilletter, friskbagt rugbrød og franskbrød - ja det har de altså hos fiskehandeleren. Så over og have diesel på ¨vi har på 3 uger brugt 100 l, men godt det samme, det koster Skr.16,40! Ud af havnehullet i svag vind, men efterhånden som vi kom fri af land, blev den frisk fra den rigtige retning, og så gik det afsted i fin stil. Med tungen lige i munden, gik vi igennemskærgården for sejl, og ligger nu i centrum af byen, som skal udforskes i morgen.

Billedet er ikke taget fra mastetoppen, men downloaded fra google-.

 

10 juni

Vågnede opå til flot vejr, ja det blev endda til stumpebukser og kortærmet polo.

Dagen var afsat til Karlskrona, en ret smuk by, med en af Europas største pladser, Stortorget, Desværre lå der en grim Fredrikskirke og tog noget af udsigten.

 

 Idag var vi på gåben, og der er bakker i byen, så pust og støn. Hovedattraktionen er marinemusset, som var virkeligt flot,

Drengerøven skulle også prøve en rigitg skibssimulator- Dine sanser blev fuldstændig snydt, når du drønede afsted med 35 knob i blæsende kuling og store bølger. Meget virkeligshedtro.

Men se lige de flottrgalionsfigurer, der er 2-4  høje, og har sidedet på de gamle krigsskibe. Der var også en afdeling om svenskernes paranoia under den kolde krig.

Det var forøvrigt lidt her udenfor Karlskrona i skærgården at en russisk ubåd gik på grund. Svenskerne har også været smarte, De har ikke været i krig siden 1814, hvorefter de har holdt sig neutrale, og tjent rigitg mange penge på det.

Efter en 4-5 timers vandren rundt, var det rigtig rart at slænge sig på bænken i cockpittet. Imorgen går det nordpå i Kalmarsund mellem Øland og fastlandet,

 

11 juni

Fra Karlskrona, tog vi den simple vej ud i det åbne vand  -vi skal lige vænne os til alle de klipper. Fik til gengæld fin vind og gik til Kristiananopel, opkaldt efter kronprins chr, der senere blev chr.4.og som raserede hele området- Byen er en lille pussenusse svensk landsby - rigtig Carl Larssonsk,

 

Men her er rigitg mange tyskere, og hvorfor skal de larme sådan. Talte med nogle svenskere, der var i SKT Petersborg sidste år, helt uden problemer-dejligt at høre.

 

12-13. juni

Vejrudsigten sagde nada vind, så vi startede ud på et helt blankt Kalmarsund, med ved middagstid kom der lidt, der blev til mere, så vi gik i fin stil med vinden ret ind fra rø..., godt jeg har fået lavet spilerstagen, Anløb Kalmar, der nok er en ekstra dag værd-

Kalmar Slot

 

Det splittede Chr. 4tal også ad. Så var Margrethe den 1. klogere, det var her hun fik samlet Norden, og fik de andre fyrster til at sværge troskap til hendes 15 årige adoptivsøn, Erik af Pommern. Med den var den største enhed i Europa skabt:

Danmark Ejderen, Norge, Færøerne, Grønland, Sverige og Finland en vældig magt, der holdt i godt hundrede, år. Men det var næsten 2 hundrede år før Chr.4 ødelagde det hele.

Lige uden for slottet lå det oprindelige Kalmar, som der stadig er noget tilbage af i Gamla Stan

 

 

 

 

 

Så er det forøvrigt skægt at se den opsigt vores elcykler gør. Alle steder vi har været kommer både sejlere og "civile" og spørger til dem, og er forundret over det kan lade sig gøre. Vi mødte en dansker i Hørvik, der simpelthen synes det var for meget - han var vist lidt i familie med Gerdas Knud.

Og såer sommeren kommet, super vejr, stumpebukser og T shirts, og det ser ud til at vare ved--

 

14-15-16 juni

Igår torsdag, tog vi den korte tur fra Kalmar til Borgholm. En fin sejltur, med sejlene spilet ud, og god vind.

 

Vi har nad og toilet , og adgang til pool og sauna på hotellet i kan se bagved - men vi foretrækker vores eget. Vi bliver her et par dage, for vi trænger til at holde lidt ferie fra alle oplevelserne, Byen er lidt som Skagen, men sæsonen er ikke startet endnu, så der er fredeligt  og hyggeligt.

Så dagen idag fredag, gik med at sove længe, tage bad, og trisse ned i byen og glo på butikker - Grethe shoppede lidt og jeg blev klippet. Så fandt vi en fiskebutik lidt udenfor det hele, og så var aftenmaden reddet, og så var der jordbær bagefter. Mødte nogle hyggelige danskere fra Svendborg, der var ovre til en drink, og senere kom vores nabo, nogle nordmænd, som underholdte os i et par timer,. Og det var fint nok. For vi er lidt nervøse for at have for meget sprut med tikl Rusland, så nordmanden har købt 3 kasser øl, en flaske whisky og et dunk hvidvin, og så var både de pg vi glade.

I morgen skal vi daske lidt rundt, måske ud og se borgen Borgholm og Solliden, den svenske kongefamilies sommerbolig, men mest slappe af. 

Søndag den 7- Ja så blev det til en ekstra dag, det blæste temmelig meget, så vi tog en stilledag.

Igår var vi ude at se Borgholm slot, og historien er næsten den samme. Sverige, Hansastæderne og Danmark gar slåsset om kontrollen af varetransport til Rusland, så de har skiftes til at besætte det, og slå hinanden ihjel-

 

Når der var fred så det sådan ud:

 

Så cyklede vi også ud til Solliden, kongeparrets sommerslot, Der var rigtig smukt, og turen derud gik af snørklede grusstier i et naturreservat, meget smukt, og så er slottet bygget i 1906, det ser man ikke på arkitektturen:

Det er løvinden i midten

 

19 juni

Igår sejlede vi for fin vind og solskin her til Oskarshamn, Byen er ikke noget særligt, men der er en god havn med fine faciliteter, og enkelte gamle svenske huse:

 

Men der er gratis vaskemaskine og tørretumbler, så fruen klarede lige 1 måneds vasketøj, så nu er vi godt kørende igen.

Der var kulingsvarsel for alle distrikter herovre, så vi blev i havn idag, og selv om vinden hylede lidt i riggen, var det ikke slemt herinde. Solen har skinnet og vi er gåer rundt i tshirt og stumpebukser-

Imorgen skal vi have prøvet skærgårdssejlads rigitg af. Vi har planlagt en snørklet rute igennem skærgården, der efter et par dage skal bringe os til Vestervik.

20¨21 -22juni

Igår sejlede vi fra Osacarshamn mod skærgården, Fint vejr og god vind, Da vi skulle ind i skærgård pillede vi sejlene ned, for her var jo mange klipper, Men da vi først havde vænnet os til det, var det enkelt og nemt, så vi var lidt stolte af os selv, Vi ville egentlig have ligget i en beskyttet bugt, men vinden og vandet var for uroligt, så vi gik istedet til en lille havn på Idø, Et meget smukt og hyggeligt sted.

 

Men der er jo midsommerfest overalt, og vi havde hørt at i Vestervik skulle det være særlig godt, med fest og ballade,

 

Men snydt grønært. Alle fra vestervik tog ud på de små øer for at fejre midsommeren, så vi er stort set efterladt her med nogle tyske sejlerturister. Men det tager vi jo i stiv arm. Fik handlet ind, så vi ikke kommer til og sulte, for de næste 2dage er hele Sverige lukket ned.

Jeg var her for 25 år siden på min fødselsdag, med 2 venner i sejlbåd, da var der fest og ballade!

 

Lørdag den 23. juni selede vi til Idø igen, for der var så smukt og dejligt, og roligt. Men havnen var fykldt op med svenskere der havde en bagskid på efter midsommeraftenen, men de tøffede af i løbet af dagen, på nær vores nabo i en motorbåd, der høvlede guldbajere ned, havde børbn og børnebørbn med, og det er fint nok, men babyen skreg næsten konstsnt og forældrene skændes om, hvem der skulle passe børn og hvem der skulle drikke øl, men det må man jo leve med.

Vejrudsigterne for de næste dage var ikke gode, men søndag skulle være nogenlunde, så vi besluttede at sejle tilbage til Oscarhamn,

 

Søndag den 24 juni.

Katrines fødselsdag, talte med hende godt ude af skærgården, for de tog vejen udenom tilbage til Oscarhamn,

Men skærgården er nu pæn:

 

Indsejlingen til Vestervik, hullet mellem klipperne dukkede først op til allersidst, og jeg troede slet ikke de rvar et hul at komme igennem

 

Ned gik det mod Oscarhamn for sejl, men så blev himlen meget sort, og vinden gik lige i snuden, så ned med sejlet og på med regntøjet, og så kom der vand. Ganskevist kun 2 x 15-20 minutter men så var dråberne også som hagl og havet blev pisket til kogende vand.

Da vi skulle ind i sejlrenden til byen kom denne her kal:

 

Den var rigitg rigtig stor, pog sejlløbet smalt, så vi gav fuld tryk på, for han sejlede langsomt.

 

Udover sejløbet var smalt, var det også meget bugtet, så der skulle 2 slæbebåde til at styre ham igennem løbet, men nu kunne vi sejle fra ham.

 

Da vi var velfortøjet blev himlen igen sort, og op med cockpitteltet. Otg så begyndte uvejret. Det hylede og blæste oghstod ned i stænger. Så for første gang siden vi købte båden i 2006, havde vi TV aften ombord, Mutter og jeg sad i sofaen med tæppe omkring os og så TV på computeren. Jeg købte en lille USB dongle, der kobles til antennen i masten, og så kunne vi se alle ikke krypterede kanaler, 4 ialt, og der var en film, så det var hyggeligt for en gangs skyld.

Der faldt mellem 35 og 45 mm regn inat, og det er meget,

 

Mandag den 25 juni:

Vejudigt heldagsregn, tirsdag måske opklaring sidst på dagen, så vi går i skjul til onsdag, når Kirsten og Peter støder til os.

Men vi skal ikke klage: i de 5 uger vi har været afsted, har vi ikke sammenlagt sejlet i regnvejr i 2 timer. Der har været regn, men det har været om natten, og det er da ok.

 

27 juni

En lidt spøjs historie.

Lidt nord for Oskarshamn ligger et stort kernekraftværk, Der går en lille fjord derind, hvor det tager kølevand fra.

Der er anlagt en masse badebroer i den lille fjord, for kølevandet gør, at vandet er 10 grader varmere end andre steder, så det er et populært badested. Samtidig er det forbudt at fiske i hele området, så jeg spekulere på, om man bliver selvlysende efter et bad i det vand.

Det har været fint at ligge her, for der har stort set regnet i 3 dage. Peter og Kirsten, som skal sejle med til Skt, Petersborg, kommer om lidt, Deres søn kører dem de 4.5 timer herop fra KBH, og han skal tilbage igen i aften - drøj tur.

 

28.juni

Så har vores venner Kirsten og Peter haft deres første nat på båden, og vågnede op til flot solskin,

 

Efter et ordentlig morgenfoder og indkøb af lidt føde, gik det mod Øland og Byxelkrog:

Et hyggeligt lille sted, hvor mange nationer er samlet. Der dukker flere og flere finske både op. <så specielt en lille 19 fod "sejlbåd" med en finsk alenesejler, uden motor og nogen form for komfort- det er fantastisk hvad der kan lade sig gøre når man vil,

I morgen skal vi have den 45 sømil tur til Visby på Gotland, hvor vi bliver i nogle dage-

 

29-30.juni, 1.juli

Efter en forrygende sejlads fra Øland, i strålende solskin, og en god vind, sejlede vi 46mil på godt 7 timer, det var godt. Ankom til Visby i god tid til at få en god plads, forher er meget populært.

 

Jeg har forøvrigt glemt at fortælle en flov historie. Vi har døjet med vores autopilot, og jeg har talt med Simrad og med røde Gorm, der ved så mange ting- Og jeg har kravlet igennem alle åbninger bagerst i båden, for at se, hvad der var galt. Løsningen kom, da Grethe var ved at tømme skabet ude i agterkahytten, så der blev skabsplads til vores gaster. Og der på nederste hylde var vores fluxgate kompas monteret, og op af det havde vi sat en pose med forskelligt elektronik. ligeså snart den pose blev fjernet, var kompasset ikke længere forvirret, og autopiloten kører nu som den skal-pyha, det ville være træls at skulle håndstyre på de lange stræk, der ligger foran os.

 

Men Visby er en dejlig by, dels er vejret strålende, og dels er det en by med en lang historie, der strækker sig helt tilbage til Jesus tid, og som i vikingetiden har haft handelsforbindelser med England i vest, og Rusland, Tyhrkiet og Iran i Øst. Så sent som sidste år, blev der fundet 65 kilo sølv, på en amrk, som stammede fra Vikingetiden.

Vi var mest stemt for at vandre lidt rundt i byen, men helt tilfældigt kom vi til et Torv, hvor Gudrun skulle til at starte en guidet byvandring, så den hoppede vi med på:

 

Gudrun var en fantastisk fortæller, der levendegjorde byens historie, så vi holdt ved i 3,5 timer, og det skal lige siges at idag var det rigtig varmt, og det var midt i middagsheden.

1200 tals handelshus fra hansestædernes tid.

Og så var der en masse flotte bygninger, og et hav af delvis nedbrudte kirker, men domkirken stod i sit oprindelige 1200 tals udseende, bortset fra spirene på tårnene.

Efter den lange vandring,fandt vi en hyggelig cafe, for vi var ved at svinde helt ind af mangel på mad og væske, så det blev til en Letøl!

Der er rigtig mange turister her, så der er et leben og musik fra slle restauranterne ved havnen og i byen.

I morgen skal vi se lidt mere på byen, bl.a. er der en ringmur hele vejen rundt om byen.

Her har danskerne også hærget, og Erik af Pommern byggede en kæmpe borg her i 1300 tallet, men da det store nordiske rige faldt fra hinanden, sprang danskerne den i luften, og der e ringen spor tilbage af den.

Først i 1800 tallet var øen også besat af russerne i 3 uger, inden de blev smidt ud igen.

 

1.juli, min første dag som pensionist -mærkelig fornemmelse.

vi så på havnekontoret, at man kunne rent a wreck for 400,oo kr, så vi måtte en tur rundt på øen.

Først på dagen var der llidt skyet, men mankan fornemme de dramatiske klinter syd for Visby:

 

Så så vi på kortet, at der skulle være en smuk middelalderkirke, så den måtte vi se, og den var fra 1090, så de byggede solidt den gang

 

Men den største overraskelse fik vi på kirkegården, for hvem lå lige begravet der?

det viste sig at Asger Jorn holdt så meget af Gotland, at han ønskede at blive begravet der. Skulpturen på stenen, har han selv lavet,

 

På Østkysten så vi nogle specielle formationer der kaldes rauker:

 

en ret god dag, som afslutning på vores besøg i Visby,

Og så var der den flotteste solnedgang, men der var inegen af os der havde kamera med.

 2juli

Nu var det tid at sige farvel til Visby, det er en flot by, men også noget hektisk. Og ikke mindst i den uge der starter tdag, for alle riksdagens politikere er samlet til sommertræf hele ugen, så der var demonstrtrtion, og en masse interesseorganisationer de rhavde bode rog telte over hele bye,.

Så vi kistede 15 mil op af kysten til Lickershamn. Et kønt gammelt fiskerleje, med en rigtig flot solnedgang.

 

Tirsdag 3.juli videre til Fårøsund, der er sidste stop i Sverige i denne omgang.

I løbet af tirsdagen, onsdag, og torsdag kom alle de sidste både, som havde sejlet meget langt for at nå herop.

Danske både på rad og række. Vi er vist 33 både tilbage.. 3 er udgået, En sejlede på et skær, en besætning kom op og skændes, og en journalist der var med, havde ikke orden i sit visum til Rusland, pog kan derfor ikke komme med, og valgte at vende rundt.

 

I går aftes var vi samlet til skippermøde med påhæng, hvor vi fik de sidste vejrinformationer og aftaler om kommunikation undervejs. Og så hyggede vi resten af aftenen med grill, røverhistorier og rødvin.

Fredag den 6. juli

Skipper har føselsdag, og blev fejret med sort morgembord og gaver. Og så har alle travlt med de sidste forberedelser til en lang tur. Diesel  og vandtanke skal fyldes, og der bliver handlet mad i den lokale brugs.

Om eftermiddagen var der arrangeret en bustur på selve Fårøen der ligger nord for sundet. En køn og spændende ø, med en dygtig guide. Gamle fiskelejer, rauker, istidsmarker, fårefarm.osv.

Gl, fiskerleje yderst mod havet

 

 

Godt med et hvil

 

 

Fårestald som man har bygget dem siden vikingetiden

 

 

 

Så bliver de sidste aftaler lavet med den gruppe vi følges med. Vi har aftalt at starte ved 8 tiden, men i løbet af dagen vil vi være spredt for alle vinde - men 2 gange i døgnet har vi kontakt over radioen, så der er styr på om alt er vel.

Men fra i morgen tidlig mister vi vores internetforbbindelse, så der blive rnok ikke noget nyt før tidligst i Tallin, hvortil vi ankommer en gang sent på mandag.

 

Tirsdag den 10 juli

Så er vi efter en strabaserende rejse kommet til Tallin.

Vi startede fra Fårøsund Lørdag morgen kl 8-00, med vinden imod, og bankede for motor i næsten 24 timer, bortset fra en 3-4 timer for sejl. Søndag morgen kom vi tilLethma, de rbare var et hul i jorden, men vi trængte også allermest til at sove.

Igår morges kl 6.10 startede vi så mod Tallin, og gik det meste af vejen for sejl.75 mil senere og kl- 18.45 anløb vi Old Town marina, der er helt moderne,

 

Det se rlidt god ud med 33 danske både med signalflag-

Efter en god nats søvn, har vi brugten dagen idag (tirsdag) til sightseeing i denne smukke by. Mærkværdigvis er bymuren bygget af Margrethe den første, så her har vi også ført os frem.

Og så var det lige her at dannebrog faldt ned fra himlen i 1219-

 

Lidt indtryk fra Tallin

 

Russik ortodoks kirke

Velbevaret middelalderby

Et par gamle babuskaer, der tigger foran kirken

 

Rådhusplasen, med mange turister. Der anløber hele tiden krydstogtskibe, og der er et hav af færger fra Stockholm, Helsinki,Skt. Petersborg m.v.

Her er mindesmærket fra Estonia forlis. Det var skræmnmende at læse alle navnene på de omkomne på soklen. Mindesmærket peger i den retning, hvor færgen gik ned.

 

 

Onsdag  den 11.juli

Efter en stille dag, hvor vi har gjort os klar til næste trip, havde vi en rigitg hyggelig fællesspisning oppe i byen.

I morgen tidlig drager vi så afsted på en 95 mils tur til Haapasari, en finsk ø tæt på den russiske grænse, hvor vi skal udklarere fra EU. Efter noget søvn, snupper vi lige de sidste 105 mil til Skt. Petersborg, og såtrænger vi også til et hvil. Men jeg regner ikke med at have netforbindelse før lø/sø.

 

 

Den 12.juli kl.6.30 sejlede vi fra Tallinn, og havde en god lang dag på tværs af Finske bugt. Og det var med at holde sig lige uden for den russiske grænse, for vi blev stærkt overvåget. Vi havde fint vejr hele vejen over, bortset fra den sidste halve time, hvor det pludselig styrtede ned. Klokken var ved at være 23.00, og vi skulle lige finde nogle koste ind imellem klipperne, så det var lidt spændende.

Fredag den 13 juli afslapning på den kønne lille ø. Vi var efterhånden 20 både, der var ankommet fra Tallin, og vi fik en aftale med Coast Guard, der havde station på Haapasarii som øen hedder, at vi kunne udklarere fredag aften, og så vente med at tage af sted til næste morgen. De var meget flinke og flesible.

Lørdag den 14.juli kl. 04.00 startede vi af sted mod Skt. Petersborg. Efter et par timer var vi ved den russiske grænse, og skulle så kalde Russiske coast guard, for at få lov til at krydse grænsen. Og så gik det ellers ud over stepperne i fint vejr og noget sø og vind. Men hen over eftermiddagen løjede vinden, og motoren kom i gang. På så lange stræk, dur det ikke at dalre af sted. Kronstad, der en gammel fæstningsø, som giver adgang til bugten ud for Skt. Petersborg blev passeret kl.ca 17,30, og så er vi pludselig inde i et stort lavvandsområde, hvor vi kun kan sejle i smalle gravede render, dammen med krydstogtskibe og andet skrammel. Kl. 20.00 fanft vi endelig toldbygningen, hvor også Immegration holdt til. Der lå nogle både ved kajen, der var under behandling, så vi smed anker, og fik vores aftensmad. Og så var det pludselig vores tur, og så startede festen. Vores agent Vladimir, var der heldigvis ti at hjælpe. Først kom der en meget kølig dame ned på skibet for at kontrollere, at vi ikke smuglede folk ind i Rusland. Så blev vi 3 slippere fra 3 både ført op i noget der lignede et klasselokale, og så skulle der udfyldes papirer i mange eksemplarer i hånden. Vi havde selvfølgelig alle de dokumenter, der skulle til, men det var slet ikke nok. Nåmen efter 1.5 time var vi færdige i Immegration, og så blev vi ført over til Tolderne, Her ventede en ny flok skrankepaver, og igen tog det en krig, så først kl 01.00 var det sidste stempel knaldet i, og den sidste underskrift skrevet. Ja jeg var så træt, at jeg ikke engang kunne huske mit eget telefonnummer,.

Og så var der lige 2 timer af gravede render i mørke til vores havn, så kl. 03.15 var vi fortøjede. Snooork!

Søndagen gik med at dalre rundt og snakke med de andre der var kommet, og så megen hvile.

Mandag begyndte vi så sightseeing, her er det Vinterpaladsen, og I kan se der er skyer på himlen, og paraplyerne er slået op.

Den russiske bjørn

Blodskirken, der blev bygget til ære for en tsar, der blev dræbt i 1800 tallet ved et attentat, så sønnen lod lige bygge denne kirke, der er en kopi af den der står på den røde plads i Moskva.

Og folk liver stadig gift der. Sidste år blev der gift 37.000 i byen og skilt 35.000!

Den var sindssyg flot indvendig.

Og så hen og med en trolley bus ud i nærheden af vores havn, Og her er der forskel på folk, - nogle af det nye aristokrati kommer herud og lander i havnen i helikopter, for at se til deres motorbåde, og spise på den fine restaurant, som ikke indgår  vores feriebudget.

Og så kommer der pludselig en Lamborginy og kører op foran restauranten, efterfulgt af en stor 4 hjulstrækker. Ud af 4 hjulstrækkeren springer fire meget store mænd i Armani habitter-hen og åbner døren til Lamborghinnien, og ud træder en lille tynd ældre mand, i shorts og kortærmet skjorte, og følges tæt oppasset af armanierne ind i restauranten, mens en chauffør kører Lamborghinien til parkering, for det har man jo folk til- det var som taget ud af en James Bond film-.

Tirsdag den 17. juli

Dagen var helliget Vinterpaladset, der er enormt stort, og fyldt med kunstværker fra hele verden.

Der var lidt kø for at komme ind

Og der var overdådigt

Vi koncentrerede os om impressionisterne, og vi har aldrig set så mange Van Gogher, Miro, Cezxanne, Picasso osv osv. Så kan Louvre i Paris godt pakke sammen. Efter 3 timer kunne vi ikke rumme mere, og fandt os et sted og få noget at spise og drikke.

I dag onsdag, var vi på en fælles byrundtur, da de sidste 13 både nu er ankommet. De fik en hård medfart fra Happasari, da de gik over i 17-20 sekundmeter vind, og da det var gruppen af mindste både, og med 2 mands besætninger, hvoraf mange var over 70, var det godt gået.

Nå men byrundtureni 2 busser  med dansktalende guider, gav et godt overblik over de mange seværdigheder, og der er rigitg meget at se:

Her i Skt- Peterskirken ligger dronning Dagmar begravet, hun blev flyttet herover for en 5-6 år siden fra Roskilde Domkirke. Det er russerne vist glade for.

Det er panserkrydseren Aurora. Det var et skud fra kanonen i forskibet mod Vinterpaladset, der startede den russiske revolution i 1917.

Der  er så meget at det er svært at kapere det hele.

Og så er det rigtig svært at finde rundt. Alting står kun på russisk, og de der bogstaver er ikke til at tyde. Men med metro og lidt fagter går det.

I morgen skal vi med busser til Sommerpaladset, der ligger 50 km uden for byen, og så håber vi der bliver tørvejr og lidt mere varme.

 

Torsdag den 19.juli.

I dag kørte vi i Ruslands ældste busser ud til Petershof, Zarens sommerpalads, ca. 35 km syd for Skt. Petersborg.

Det var Peters den stores svar på Versailles, og meget overvældende’

 

 

 

Fredag den 20.juli

Først på dagen var vi i Peter Paul katedralen og se Dronning Dagmars grav, og så har vi også set det.

 

 Så stod den ellers på madindkøb til de næste dage, men det er hårdt når al tranport foregår med kollektiv transport, og der er 1.5 km til nærmeste stoppested.

Fredag aften var vi til Russisk folklore aften, med badutspring, sang og dans, det var meget godt. Bagefter fik vi en 4 retters gallamiddag på slottet-lidt kongelig har man da lov at være!

 

 

Lørdag den 21. juli

Afslapningsdag, rengøring af båden, og lidt ruteplanlægning. Søndag morgen kl. 6-30 sejler vi herfra, tilbage til Haapasaarii, og derefter til Helsinki, hvor vi nok er midt i ugen, men det kommer nok til at knibe med internet de næste dage.

Mandag den 23 juli

Efter en benhård tur fra Skt. Petersborg, med masser af vind og bølger i snuden, og en masse bank af bølgerne, ankom vi til Haapasaari, Finland kl o5.00 mandag morgen, godt udkørte og søvnige efter 115 sømil. Dagen blev brugt til afslapning og søvn.

Tirsdag den 24 juli

Et lille trip på 15 mil til havnen Kotka, hvor vi fik det første bad i 3 dage, fik fyldt vand og dieseltank op. Sidst vi fik vand på var i Skt. Petersborg, og vandet der er forurenet, så vi måtte købe 150 l i 6 liters dunke, men de blev i det mindste leveret på havnen.

Onsdag den 25 juli

På vej mod Helsinki gennem skærgården - meget smukt

Denne bro på Kabbelø, lå rigitg hyggeligt, og da der var markedsdag, købte vi 2 brugte fendere, friske finske jordbær, danske marinerede sild og mere fisk, så det blev et herremåltid.

Torsdag den 26.juli

Ankommet til Helsinki efter en smuk tur gennem skærgården

 

Fra Helsinki gik det indenskærs mod Hanko, med en overnatning undervejs, Vi trænger til lidt kortere stræk, så en 40 mil om dagen er ok nu..

Vejret er fantastisk godt, høj solskin, og det vand der kommer, falder om natten,

Kom til Hanko, det sydvestligste punkt af Finland. der var et fantastisk tordenvejr om natten.

Den 30.juli ankom vi til Vænø i den Finske del agt Ålandshavet, lille ø med 18 faste indbyggere.

Den 31 juli.

Efter en dejlig sejltur på45 mil, med god vind og skub i skuden kom vi til en stille vig på øen Køkar. meget smukt

Og her indtog vi så en svinernitsel mit den ganzen molivitten

Og udsigten fejlede ikke noget

 Og der er godt nok mange øer. Da vi kom til Sverige, skulle vi overtale os selv til at sejle ind i skærgården. Nu tonser vi bare afsted for sejl, og går ind i vige, meget tæt på klipper, uden nogen afmærkning, og tager det helt cool.

I morgen går det mod mariehamn, Ålands hovedstad-

1-August

Vi har nu været afsted i 72 dage, og det føles rigtig godt-

Ankom til mariehamn i et godt blæsevejr, og et mylder af færger. men det første kendetegn var den gamle windjammer Pommern, der engang sejlede med korn fra Australien til bl.a. England- 4000 tons af gangen, og det tog kun 93 dage at komme frem.

Ellers har vi haft en rigtig slapperdag, efter en del rejsedage i træk. Vi tog over i Sjøkvarteret, et gammelt træskibsområde, hvor der nu er cafeer iog masser af kunsthåndværk

Og der blev også tid til en øl til mafiosobossen

Og så blev der købt gaver til tøserne

Denne dejlige kvinde har jeg idag kendt i 29 år, så det måtte fejres med en god middag

Og så har vi selvfølgelig Ålandsflag under sallingen

I morgen går det videre mod den Stockholmske skærgård.

2 august

Der var lovet vind fra SSØ, men den var i SW, så op med storsejlet og fuld gas på motoren. Ligesåsnart vi var fri af skærgården blev kursen lagt mod Tjærven, det yderst fyr ved indsejlingen til Skærgården nord for Stockholm. Godt inde i skærgården kom sejlene op, og vi fik et par timer i fred og ro for dieselhakkeren.

Men vi havde forlængst besluttet, at vi ikke ville til Stockholm, så vi drejede til venstre ned i gennem Blidøsund, og efter lidt besvær fandt vi den rigtige havn på Blidø. Lige ved tusmørketid kom der en gammel dampdrevet færge forbi-

Vi har jo sejlet i flere tidszoner. Da vi kom til HaapasaariFinland første gang, flyttede vi uret en time tilbage, eller var det frem? og i Skt. petersborg 1 time mere, Så nætterne var lyse, men nu har vi atter flyttet klokken 2 timer, og så bliver der tidligt mørkt, og det mærkes tydeligt.

Selv i den lille flække vi lå i på Blidø var der en cafe/restaurant, endda med levende musik, Det har vi set på næsten alle de øer, hvor vi har overnattet. Det er os en gåde hvordan de overlever det med en sæsson på 2½ måned,

3. august

Afsted det går igen, som gæssene søger vi sydpå til Dalarø, men det var ikke nogen god oplevelse, men pyt, vi skulle bare overnatte.

4. august

Nåede Nynæshamn ved 13-14 tiden, og det var endestationen for Peter og Kirsten.

 

Jeg tror både de og vi var glade for at den del af rejsen var slut , 5½ uge sammen på et skib var i overkanten, og vi skulle alle have været klogere, og afsluttet det tidligere, men skidt pyt, vi kom igennem det.

Der var meget Skagen over stedet med masser af cafeer, restauranter, og heldigvis en fiskemand, så vi fik en dejlig fisketallerken og jorgubbar med fløde i fred og ro, det var dejligt.

Og så lå Freja lige der

 Hvor er det længe siden vi har set vores børn og børnebørn

6..august

Jeg har ikke skrevet så meget om vejret, men vi har været utrolig heldige. På ca 75 dage i Østersøenhar vi haft en overliggerdag i Falsterbo p.g.a blæst., 2 overliggerdage i Oscarshamn på grund af kraftig regn. Ellers har vi kun sejlet i regvejr nogle ganske få timer. Vinden har ikke altid passet, men man kan jo ikke altid få det hele.

Kl 8 startede vi ud af Nynæshamn i tæt tåge, men vi stoler på vores plotter og AIS, så det gik nok¨- og efter en times tid åbnede det op, og snart derefter brød solen igennem, selvom der var lovet regn. Næste station er Oxeløsund. På vej dertil rundede vi halvøen Landsort, og det betyder at vi er ude af den Stockholmske Skærgård, og nu er i den Østsvenske. Oxeløsund er bare en station på vej til Gøtakanlaen, Der er masser af industri her, og der brydes stadig jernmalm i området, så der var masser af rygende skorstene.

Men også lidt pænt, med klipper inde i selve havnen

1 par timer efter vi havde fortøjret, begyndte det at regne, men da havde vi lånt 2 cykler og kørt til ICA konsum og fået købt noget mamse og jordgubbar, så pyt med det, Op med cockpitteltet og hygge i fred og ro.

Tirsdag den 7 august

Afsted fra Qxeløsund i noget mere vind en der var lovet, faktisk blæste det rigtig meget, men efter et par timer over åbent vand kom vi ind i skærgården igen, og af snørklede bugter mellem klpperne ind i fjorden mod Gøtakanalen. Midvejs inde kom vi forbi en kæmpe havørns koloni. Kæmpestore ørne fløj over os i hobetal, og ind på en nærliggende ø, sad de i store klynger, Træerne de havde taget i besiddelse var gået ud, sikkert på grund af deres kraftige høm¨-høm. Vi var så optaget at se de fantastiske rovfugle, at jeg glemte at tage et billede.

Men så stjal jeg et fra google

Lidt sene skulle vi igennem det smalle Ettersund, det så næsten umuligt ud, men vi kunne være der.

Og sådan så det ud på vores gode kortplotter

  

Da vi kom til Stegesborg, for at gøre båden kanalklar til i morgen var himlen noget truende

Men først efter vi havde fortøjret væltede regnen ned, så vi kunne få en sild og en snaps, samt noget elgkød i ly for elementernes rasen.

Onsdag den 8 auguat

Så kom vi ind i Gøtakanalen

Og kanalmutter klarede det så flot - det var meget nemmere end vi havde troet!

Det småregnede hele dagen, med lidt opholdsvej, så vi var ude at se lidt på byen

Det er da idyl

Og så var der en hel speciel 50 m høj klokkestabel, hvori der hang 4 tons klokker, og så var den bygget i 15 hundredetallet, imponerende.

Om aftenenen blev vi inviteret over på Bente P en Nauticat 33, der også var med i Skt. Petersborg, og havde en hyggelig aften med Pter og Dieter. Dejligt der igen er plads til sjov og latter, så det blev over midnat inden vi kom hjem-

Torsdag den 9. august

Sov længe og fik laaang morgenmad med blødkogte æg og hjemmepressede appelsiner, og derefter et langt bad, for idag skal vi ingenting.

Grethe skulle op med vasketøj og så at alle disse boder var åbne:


Og der var udsalg, så det blev en dyr vask, men der blev også lidt til mig.

Hver gang der kommer en båd igennem slusen, som vi ligger lige ved siden af, er der masser er tilskuere. Man fornemmer at de står og venter på, at der er en der dummer sig

Og her ligger vi så med allt hvad vi har af fendre lagt ud, så vi ikke får ridser i sluserne

Dejligt med en slapperdag!

Fredag den 10 august

Vel udhvilede startede vi ud kl godt 9,

Og så kom alle sluserne, ialt har vi idag taget 14 sluser og mange broer. Det betyder at Grethe har kravlet op og ned af båden 28 gange, men der var nu også lidt pænt, selvom det regnede indimellem

Og så kom der en lille 25 fods dampmotorbåd tøffende

Nu havde fruen koklet hele dagen, så vi skulle ud og spise, og så skulle det nye outfit fra Søderkøping udsalget luftes her i Norsholm

 

 Lørdag den 11 august

Vi startede dagen med en 80 cm sluse efterfulgt af en jernbanebro, men vi var heldige og komme igennem med det samme-

Og så gik det ca. 15 mil ud over søen Roxen, hvor vi både så ørn og flere storke, det er et stort naturreservat, og lidt pænt:

og så skulle vi ellers igang med Carl Johansluserne ved Berg. En trappesluse med 7 sluser på række, der løftede os ca. 20 m op nede fra søen. Det var hårdt arbejde, så vi gad ikke mere, da vi kom op. Der er meget fine faciliteter i gæstehavnene, men vi har også betalt 7.500 for at bruge dem:

 

Der sejler også gamle passagerbåde rundt i kanalen, og de er bygget så de fylder sluserne helt ud:

Og sp lidt nostaLgi. Folkedans med en gammel passagerbåd i baggrunden, og så med Gajka længst bagude:

I morgen venter en igen en masse sluser og broer.

Søndag den 12. august

15 sluser og 14 broer, så der blev knoklet igennem. på 9 timer sejlede vi 23 mil, så de sluser ligger noget i vejen.

Ved en sluse, var der en af slusevagterne, de rvar faldet og brækket benet, og så måtte Grethe betjene den hånddrevne sluse

 Vi kom også over en akvadukt, hvor vejen var ført under kanalen

Og så var der nogen, de rhavde bygget et sjovt lysthus, helt ud over kanten - ja det er faktisk så berømt, at det er kommet på et frimærke

Så efter en lang dag, ligge vi nu i Motala, og overvejer hvad vi skal i morgen, bliver det Vadsten slot, hvor man kan ligge i Voldgraven, eller Karlborg, hvor kanalen starter igen efter passage af Vættern - time will show-

Mandag og tirsdag den 13/14 august

Det blev Karlborg der vandt. Det er den mest direkte vej. Vi synes kanalsejlads er lidt kedeligt og langsommeligt, og så træker det nok også lidt efter at komme hjem-

Idafg har vi holdt fri, fået stort morgenbord og bad ombord - det er dejligt at tage det med ro.

Men lidt kulturelle ville vi også være, så vi fandt cyklerne frem, og cyklede ud til Karlborg fæstning. ja vi var endda inde på fæstningsmuseet. Fæstningen blev bygget efter Rusland havde snuppet Finland fra sverige, vistnok i 1808, men da det tog 90 år at bygge den, var den allerede forældet, da den var færdig. Men den anvendes stadigvæk som en kæmpe kaserne. Det var ikke specielt spændende, sådan lidt som at æøre rundt på Nr. Uttrup kaserne, men vejret var skønt, og så var det helt rart at få rørt sig på en anden måde

Men så megen motion krævede også noget føde, og vi fandt et lille sted på fæstningsområdet, hvor de bagte alt mulig brød i en stenovn, så der fik vi frokost.

Vi er ved at nå det højeste punkt på kanalen. I morgen skal vi have den sidste sluse opad, så er vi 92 m over havet overflade. Vi håber ikke at der er nogen der åbner bundproppen så vi strander her.'

Onsdag den 15 august

Afsted til sidste sluse opad ved Forsvik, og så af Søen Viken og kanaler, nogle af dem var sprængt ud af klippen og var meget smalle

Som det ses var der super dejligt vejr. Igennem en del broer, og ved Tåtorp begyndte nedstigningen med beskedne 30 cm, men det gav lidt træning i at gå nedad.

Der var også Sveriges eneste hånddrevne linefærge, der kun medtog cykler og gående

Og så endte dagen her i Tøreboda, og kun 18 km til Sjøtorp ved Vænern, men der venter rigtig mange sluser nedaf imorgen

Men 27 mil på en dag, er ikke så ringe i dette system

Torsdad den 16 august.

Så går det rask nedad

Den finger der kommer tit i vejen!

16 sluser og en masse broer, og så er vi pludsig sænket 50 m nedad, Det går meget nemmere end opad, og der er ikke meget arejde i det. Men der skal justeres lidt liner ind imellem:

Og så stod dette monstrum pludselig inde på brinken, mon det er kunst?

Men kl 14-30 var vi i Sjøtorp øvre Gæstham, Fik en drink saammen med 2 andre danske både, den ene fra Hou, som vi havde sluset med hele dagen.'Imorgen mangler vi lige de sidste par meter ned til Vænern, og så går det lystigt ned forbi Mariestad og til Spiken, halvvejs mod Vænersborg. der er smukt i kanalerne, men det er også noget ensformig, så jeg tror ikke vi kommer her igen. Og så blev vi overfaldet af myg.

Fredag den 17 auguat.

De sidste 3 sluser overstås hurtigt, og vi er nede i Vænern. Vænern er den 3. største sø i Europa, og det er lige som at sejle på et hav, bare i 43 meters højde,  Vi tog den hurtige vej ned mod Mariestad, under en bro, der kun lige var høj nok, så fruen fik mavekneb. Af snørklede løb kommer vi ud af Mariestadsjøen og ud på selve Vænern, der opførte sig fra den pæne side

Ud af soldisen dukker Kinnekulle, der er mere end 300 m høj.

Og så gik det ind i Eken skærgården, der ligger ca. midt i Vænern,

På vej ind til målet Spiken, dukker Læckerø slot op, som nogle fede munke startede i 1200 tallet for at befæste sin magt.

Spiken  er et smukt sted, hvor der flot natur, en levende fiskerihavn og så lystbåde og butikker

Og så gror der lomster mellem bådene, ikke åkander men noget andet halløj

Lørdag den 18 august.

Afslapningsdag, og heldigvis for det, for der var tåget fra morgenstunden, og næsten heldagsregn, så der var dømt hygge.

Søndag den 19 august

Vest ud af Spiken af det mest kriinglede løb, vi har oplevet på hele turen, kom vi ud i detn vestlige del af Vænern, Det blæste en del, og Vænern rejser sig ligesom Løgstør Bredning, så der blev banket nogle pæle. Men det stilnede af igen, og vi nåede Vænersborg kl 14.30.

Imorgen skal vi igang med d wstore sluser ved Trolhættan,

Mandag den 20 august

Vi havde faktisk kun entention om at gå til Lille Edet, midtvejs i Trollhættan Kanalen, men vi mødte en Nauticar 43 fra Dragør, der havde ligget i 4 timer og ventet på at en reperation af de store sluser skulle blive færdig, og da vi var så heldige, at vi kun skulle vente i en 1/2 time, blev vi enige om at prøve at nå Gøteborg i dag.Og så blev der sluset:

Og slusemutter er rigtig sej til det game, så for os blev det ikke skilsmissekanalen.

Og så gik det ellers ned af Gøtaelven, med 8 mils fart-strømmen hjalp godt til. Der var mange broer der skulle åbnes, og der var lidt langt, en 45 mil ialt, men så lige pludeselig var vi i Gøteborg

Vi ligger i Laangedrag, og i morgen skulle vi gerne ramme Vesterø på Læsø, og så skal vi have  lidt ferie-

Tirsdag den 21 august

Kl 16 kom vi til Læsø efter en tur i modvind 10-12 m/s og nogle hæftige bølger, men det tog af i løbet af eftermiddagen, og hele dagen var i tørvejr.

Vi fejrede hjemkosten med en god middag på Havnebakken, og så trængte vi til at sove.

Onsdag den 21 august.

Det er regnvejr, og vi er næsten hjemme, så jeg tror jeg vil afslutte denne dagbog.

Tak til de 990 besøg der har været på vores hjemmeside. Jeg er vildt overrasket over, at så mange har haft lyst til at følge vores færd.

Og så en kæmpe tak til de spændende mennesker vi har mødt på vores vej, det har været med til at gøre turen ekstra fantastisik-.

Og så vil jeg slutte af med lidt statiatik:

Vi har logget 2,000 nautiske mil

Det har vi brugt 368 timer til

Vi har været væk i 96 dage.

Vi har været i 56 havne

Har i alt være i en havn mere en 1 overnatning 36 gange, incl. 8 dage i Skt. Petersborg og 4 dage i Tallin. Det var mest mens vi cruisede rundt i Syd-og østsverige, inden vi sluttede os til eskadren, og vænnede os til ikke at skulle på arbejde igen.

Vi har brugt 630 l diesel. Det har mest været på vejen hjem. Fra Skt- Petersborg til nu,. Vi har  sammenlagt sejlet med sejl i 31/2 dage, resten var for motor. Gøtakanalen er du tvunget til, men hele vejen ud af den finske bugt, gennem Åland, og ned til Mem, hvor vi gik igennem kanalen, har der  været vest eller sydvestenvinde, og når du skal nå at komme igennem så lange stræk, nytter det ikke at ligge og dalre med en 3-4 mils fart.

Vejret (bortset fra vinden) har været fantastisk. Vi har haft 1 overliggerdag på grund af kuling, og 2 overliggerdage p. gr.a ekstremt regnvejr i Oscarshamn. Ellers har vi for det meste sejlet i solskin, og kun enkelte dage i småregn. Det synes jeg er fantastisk over så lang tide i det Nordøstlige Europa.

Båden har opført sig perfekt, selv om den har fået nogle tæsk indimellem.

Hvad var så det mest spændende?. For os var det ikke så meget Skt. Petersborg, men det at sætte sig et mål, og så gennemføre det. At vi så som en ekstra bonus har fået så mange fantastiske oplevelser, og mødt så mange skønne mennesker, at vi skal have lang tid til at sortere det oppe i hovedet, gør jo bare livet endnu bedre.

Tak for at I kikkede med

Grethe og Preben Vestergaard

S/Y Gajka

Hvis der er nogen der har spørgsmål, eller vil vide noget mere er vores kontaktdata:

pv@gajka.dk

+45 42610077

 

 

 

 

 

Grethe og Preben

Hjemmeside